Anmeldelse: progg.blogg.no (NOR)

The Skys er nok et nytt bekjentskap for meg, men de har holdt på i mange år og hatt stor suksess i hjemlandet Litauen. Colors Of The Desert er så vidt jeg forstår deres fjerde utgivelse. Låtene har vært tilgjengelig digitalt i lengre tid, men selve den fysiske CDen kommer ikke offisielt før i neste måned, og bandet betegner selv musikken sin som art-rock. Det første som slår meg ved denne innspillingen er at bandet er inspirert kraftig av Pink Floyd, lydbildet er svært likt dette bandet, og tankene går også til vårt eget Airbag, som også er klart inspirert av Pink Floyd. Den lille forskjellen ligger i at The Skys til tider har et mer rockete uttrykk enn sine norske meningsfeller, og kan by på mer varierte låter enn jeg synes Airbag klarer på sin nye utgivelse. At det låter veldig floydsk er kanskje ikke til å unngå. Dette albumet er innspilt delvis i Vilnius, delvis i London. I sistnevnte by har flere kjente folk innen rock og prog bidratt som gjestemusikere, blant annet og ikke minst Dave Kilminster – som burde være kjent som gitarist i bandet til Roger Waters – dermed kommer det ikke som en overraskelse at det låter veldig inspirert at Waters & Co. I tillegg medvirker flere andre, som Anne Marie Helder (Mostly Autumn, Panic Room) på vokal og koring, og – nærmest som en kuorisitet – Martin Beedle på trommer. Sistnevnte spilte trommer i 80-tallsstjernene i Cutting Crew! Jeg får dessverre ikke helt fot for dette albumet, selv om det har sine klare gode øyeblikk er det også mye her som ikke er fullt så mye å rope hurra for, det blir rett og slett litt for ujevnt til at jeg klarer å bygge opp noen voldsom begeistring for sluttproduktet. Melodien Calling Out Your Name er A-listet av Rock FM. Bandet består av: Jonas Čiurlionis (vokal, gitar), Aleksandr Liutvinskij (gitar), Justinas Tamasevičius (bass) og Bozena Buinicka (keyboards og vokal).